باشگاه مشتریان (تیکتینگ)

Search
Close this search box.
EN
EN

سیستم حضور و غیاب بیومتریک چگونه عمل می کند؟

فهرست مطالب

سیستم حضور و غیاب بیومتریک چگونه عمل می کند؟

سیستم حضور و غیاب یا Attendance System مدل های مختلفی دارد که در طول زمان پیشرفت زیادی داشته اند. سیستم هایی از این قبیل توانستند از گذشته تا کنون رفت و آمد و ساعات کاری کارمندان و کارگران را به خوبی کنترل کنند. مدل های قدیمی حضور و غیاب دارای یک سری ایرادات بودند که در طول زمان و پیشرفت تکنولوژی رفع شدند و در حال حاضر کارآمدترین نوع Attendance System نوع بیومتریک آن است که به صورت کاملاً تخصصی برای هر فرد عمل می کند.

 

 

Attendance System biometric یا سیستم حضور و غیاب بیومتریک چگونه کار می کند؟

 

سیستم حضور و غیاب بیومتریک یا زیست سنجی به کمک تکنولوژی های جدید توانسته است رفت و آمد کارمندان را به خوبی کنترل و ثبت کند. این سیستم ها دو نوع اثر انگشتی و تشخیص چهره هستند و بر اساس رفتارسنجی و فیزیولوژی فردی کار می کنند. در ادارات و شرکت هایی که امنیت بالا برای آن ها اهمیت ویژه ای دارد، مدل های پیشرفته تر و ترکیبی نیز استفاده می شود.

با توجه به این که اثر انگشت هر فردی مختص خود اوست، سیستم حضور غیاب Fingerprint یا اثر انگشتی بر این اساس کار می کند. هر کارمند جدیدی که به محیط وارد شود، ابتدا اثر انگشت او با دستگاه بررسی و ثبت می شود و در مراجعات بعدی با قرار دادن انگشت در بخش مشخص، دستگاه انگشت را اسکن کرده و صحت آن را بررسی می کند. همچنین سیستم حضور و غیاب می تواند از کد یا کارت که توسط فرد وارد می شود در کنار اثر انگشت استفاده کند.

مدل های سیستم حضور غیاب بیومتریک از نوع Face Identification نیز یکی دیگر از دستگاه هایی است که اخیراً در ادارات و کارخانه ها مورد استفاده قرار گرفته است. عملکرد این سیستم نیز منحصر به فرد است و دستگاه به کمک دوربینی دقیق که در بخش جلویی آن تعبیه شده است، چهره ی شخص را اسکن کرده و با اطلاعات ثبت شده در حافظه تطبیق می دهد. در برخی از این دستگاه ها، ورود کارت یا کد فرد نیز در ابتدا صورت می گیرد تا بررسی ها بهتر و دقیق تر انجام گیرد. برای این که Attendance System چهره ی شخص را تشخیص دهد، ابتدا باید تصویری از فرد در سیستم ثبت شده باشد.

 مزایای استفاده از سیستم حضور و غیاب اثر انگشتی

 استفاده از سیستم حضور و غیاب به کمک اثر انگشت فرد مزایایی دارد که به آن می پردازیم.

این ویژگی بیولوژیکی منحصر به فرد است و با ثبت آن در سامانه می توان به خوبی از آن استفاده کرد.

-در روش های قدیمی کارت پرسنلی و کد، احتمال تقلب بالا بود و افراد می توانستند به جای همدیگر کارت بزنند و این عامل سبب زیان مالی به کارخانه و ادارات می شد. در Attendance System بیومتریک اثر انگشتی از بروز مشکلاتی از این قبیل جلوگیری می کند؛ زیرا سیستم برای هر فرد یک مشخصه ی منحصر به فرد در اختیار دارد که دیگران نمی توانند آن را به دستگاه القا کنند.

-استفاده از اثر انگشت در سیستم های کنترل تردد، باعث می شود تا مدیران از تشخیص صحیح کارمند اطمینان داشته باشند و حضور و غیاب آن ها را بهتر کنترل کنند.

-این سیستم حضور و غیاب، به صورت دقیق و بدون خطا ساعات کاری و اضافه کاری کارمندان را نشان می دهد. از این رو کارکنان دارای روحیه ی بهتری هستند و تنش های ناشی از کم وارد شدن ساعات کاری را نخواهند داشت. از این رو بهره وری افراد بالا می رود.

-استفاده از Attendance System بیومتریک اثر انگشتی زمان هدر رفت بسیار کمتری نسبت به مدل های کارتی و کد پرسنلی دارد. روش های قدیمی زمان بر بودند و جمع این زمان های هدر رفته برای هر کارمند به کمتر شدن بازدهی آن ها منجر می شد. به خصوص هنگامی که ساعت کاری شروع می شود و تعداد زیادی کارمند باید اطلاعات خود را وارد می کردند.

-هنگامی که سیستم حضور و غیاب به صورت دقیق عمل کند، افراد نیز حس مسئولیت پذیری بیشتری خواهند داشت. از این رو بهره وری شرکت بالا خواهد رفت.

 مزایای استفاده از سیستم حضور و غیاب تشخیص چهره

روش Face Identification یکی دیگر از روش های بیومتریک در Attendance System یا سیستم حضور و غیاب است. این روش با توجه به کارایی بالایی که دارد معمولاً محبوبیت بالایی دارد. یک سری مزیت ها را می توان برای روش تشخیص چهره در نظر گرفت که به آن ها می پردازیم.

برای این روش کنترل تردد، نیازی به تماس با دستگاه نیست و این خود مزیتی مهم است که احتمال آلودگی دستگاه و شیوع بیماری ها را به خصوص در فصول سرد کاهش می دهد. -تشخیص چهره روشی است که به صورت دقیق چهره فرد اسکن شده و احتمال تقلب در آن صفر است.

-روش تشخیص اثر انگشت برای کارگرانی که در صنعت کار می کنند و ممکن است انگشت آن ها در معرض مواد زبر و خشن باشد ممکن است در عملکرد دستگاه خلل ایجاد کند. از این رو در این مواقع استفاده از سیستم حضور و غیاب تشخیص چهره کارآمدتر خواهد بود.

-سیستم تشخیص چهره می تواند با دیگر سیستم های حضور و غیاب مانند اثر انگشت، کد یا کارت نیز ادغام شود و با دقت بیشتری کار خود را انجام دهد.

 با توجه به مباحثی که مطرح شد، Attendance System بیومتریک در انواع تشخیص چهره و اسکن اثر انگشت، بسیار دقیق تر از انواع سیستم های کارتی و کد خوان عمل می کند و احتمال تقلب در آن ها به شدت کاهش یافته است.

همچنین می توان این سیستم ها را به سامانه ی پرداخت دستمزد نیز متصل کرد. در این صورت دستمزد هر فرد بر اساس ساعات کاری که داشته است بررسی و مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو استفاده از سیستم حضور و غیاب می تواند به مدیریت عادلانه کمک شایانی کند.

سیستم های تشخیص چهره و اثر انگشت برای کارمندان دورکار نیز می تواند به راحتی مورد استفاده قرار گیرد. از این طریق کارمندان غیر حضوری به کمک وب کم یا سنسورهای اثر انگشت به صورت اینترنتی حضور خود را در زمان مقرر اعلام می کنند.

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *