باشگاه مشتریان (تیکتینگ)

Search
Close this search box.
EN
EN

نیازمندی های انسان دیجیتال در دوران همه گیری ویروس کرونا

فهرست مطالب

در پی شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا (کووید-19)، تغییرات اساسی در نحوه زندگی روزمره انسان ها ایجاد شده است. اثرات این تغییرات بدلیل حفظ فاصله اجتماعی (فیزیکی) و اجتناب از تعامل رو در رو با سایرین بعنوان موثرترین راه برای کاهش گسترش ویروس تا زمان تولید واکسن، ایجاد شده و اثر این تغییرات می تواند تا مدتها بعدِ از بین رفتن این ویروس نیز ادامه داشته باشد. یکی از بزرگترین تغییرات ایجاد شده در تمام جنبه های زندگی روزمره، تحول دیجیتال(Digital Transformation)  و انجام دامنه وسیعی از فعالیت های انسانی بصورت آنلاین است.

فضای دیجیتال به بخش لاینفک از زندگی در دنیای امروز تبدیل شده است و اعمال و رفتار در دنیای واقعی در حال جایگزین شدن در دنیای مجازی هستند. امروزه شیوع کرونا باعث توفیق اجباری شده، زیرا صرفه‌جویی در زمان و کاهش هزینه‌ها در نتیجه استفاده از فضای مجازی در مقایسه با دنیای واقعی فراهم آمده و باعث استقبال و تمایل بیشتر مردم برای استفاده از این فضا نیز شده است. لذا می­توان ادعا داشت در حال حاضر به افرادی دیجیتال تبدیل شده ایم که باید دانش و مهارت استفاده از فناوری های دیجیتال را نیز کسب کنیم تا بتوانیم در جامعه دیجیتالی کنونی مشارکت داشته و با دیگران ارتباط برقرار کنیم. در شکل1 به نه مورد نیاز کلیدی یک فرد در دنیای دیجیتال کنونی اشاره شده است.

شکل1- نیاز افراد در دنیای دیجیتال

دسترسی دیجیتال

دسترسی دیجیتال، توانایی مشارکت کامل افراد در جامعه دیجیتال است و این مشارکت مستلزم دسترسی همگان به ابزارها و فناوری هایی مانند اینترنت و کامپیوتر می باشد. متأسفانه، همه از دسترسی کامل دیجیتال برخوردار نیستند و حتی کسانی هستند که دسترسی محدودی دارند. به عبارت دیگر دسترسی دیجیتال در مورد توزیع عادلانه فناوری و منابع آنلاین است. همه دانش آموزان، صرفنظر از توان اقتصادی خانواه خود باید بتوانند از کلاس های آنلاین بهره مند شوند. فراهم آوردن امکان دسترسی گسترده به شبکه های اجتماعی، کتاب های الکترونیکی و … گام های بزرگی درجهت ایجاد امکان دسترسی برابر برای هر فرد است.

تجارت دیجیتال

تجارت دیجیتال، خرید و فروش الکترونیکی کالا است و بر ابزارهای موجود برای کمک به خرید، فروش و بانکداری در فضای دیجیتال متمرکز است. بخش بزرگی از اقتصاد بازار امروز به سمت الکترونیکی شدن رفته است. خرید اینترنتی اسباب‌بازی، لباس، ماشین، غذا و غیره جزو فعالیت­های هر روزه برخی از کاربران است.

ارتباطات دیجیتال

ارتباط و همکاری دیجیتال در واقع تبادل الکترونیکی اطلاعات است. در عصر حاضر، اطلاعات از راه های گوناگونی بین افراد مختلف تبادل می شود مانند استفاده از ابزارهایی مانند ایمیل، تلفن همراه، شبکه های اجتماعی، اسکایپ، تله کنفرانس و … در این دوران لازم است که دانش کافی داشته باشیم که چطور در میان این همه گزینه ارتباطی تصمیم‌گیری مناسبی داشته باشیم.

سواد دیجیتال

سواد دیجیتال در مورد توانایی استفاده از رسانه و فناوری های دیجیتال است. سواد دیجیتال برای استفاده صحیح از بسترهای مختلف دیجیتالی لازم است. افرادی که توانایی استفاده از امکانات فضای آنلاین را ندارند، امکان مشارکت موثر در فعالیت های آموزشی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را نخواهند داشت.

 آداب دیجیتال

آداب دیجیتال به مفهوم خودمدیریتی، احساس مسئولیت و حفظ استانداردهای رفتار در محیط آنلاین است. کنترل جرایم سایبری، آگاهی در برابر قلدری و تحکیم اینترنتی، آموزش در مورد آداب و رسوم نامه های الکترونیکی و … تنها بعضی از ابزارها برای رسیدن به آگاهی عمومی در مورد آداب و رسوم دیجیتال است. خیلی وقت‌ها برای متوقف کردن استفاده نادرست از فناوری، قوانین و مقررات سختگیرانه‌ای وضع می‌شود یا آن فناوری به‌طور کلی ممنوع می‌گردد. اما وضع قانون و اعمال فیلترینگ، کافی نیست و باید همه افراد در این دنیای دیجیتال کنونی، مسولیت پذیر باشند.

قوانین دیجیتال

همانگونه که در دنیای واقعی قوانین و مقرراتی وضع شده، دنیای دیجیتال نیز نیاز به قوانین دارد و این قوانین بر استانداردهای اخلاقی استفاده از فناوری دیجیتال تاکید دارد و برای همه کسانی که مصرف کننده فناوری های دیجیتال هستند، قابل اجرا است. هک کردن اطلاعات دیگران، دانلود غیرقانونی موسیقی و فیلم، دزدی محتوا، ساختن کرم و ویروس مخرب یا اسب تروجان، فرستادن هرزنامه، یا دزدیدن هویت یا دارایی دیگران از مصادقی استفاده خرابکارانه از فناوری های دیجیتال است که برای مقابله با آنها قوانینی وضع شده است.

سلامت دیجیتال

سلامت دیجیتال به مفهوم سلامت فرد از لحاظ جسمی و روحی در دنیای تکنولوژی های دیجیتال است. استفاده منطقی از زمانی که در دنیای مجازی صرف می شود از مهمترین نکاتی است که بر سلامت فرد تاثیر می گذارد. مشکلات جسمی مانند چاقی، مشکلات گوش و چشم و مشکلان روحی مانند اعتیاد به اینترنت از مسایلی است که در دنیای مدرن امروز باید مدنظر قرار گیرد.

حقوق و مسئولیت دیجیتال

تعریف حقوق و مسئولیت های دیجیتال داشتن حق و آزادی استفاده از همه نوع فناوری دیجیتال در حالی که از این فناوری به روشی قابل قبول و مناسب استفاده می کنید. شما به عنوان یک کاربر از فناوری دیجیتال ، همچنین حق حریم خصوصی و آزادی بیان شخصی را دارید.

حقوق و مسئولیت های دیجیتال به مفهوم داشتن حق و آزادی استفاده از تمام فناوری های دیجیتال به شیوه ای صحیح و قابل قبول می باشد. همچنین حریم خصوصی، آزادی بیان از جمله حقوقی است که باید هر فردی که در دنیای مجازی فعالیت می کند، باید داشته باشد. البته ذکر این نکته نیز مهم است که داشتن این حقوق، مسئولیت نیز باخود به همراه دارد.

امنیت دیجیتال

امنیت و حریم دیجیتال به مفهوم  اقدامات احتیاطی الکترونیکی برای تضمین ایمنی است. امنیت دیجیتال اصطلاحی فراگیر است که شامل ابزارهایی است که می توان برای امنیت هویت، دارای ها، خدمات و تکنولوژی ها در فضای مجازی استفاده شود. استفاده از آنتی ویروس ها برای محافظت از کامپیوتر و یا استفاده از مشخصه های بیومتریکی برای حفظ امنیت هویت فرد و یا استفاده از توکن های سخت افزاری برای امنیت برنامه های کاربردی از مصادیق امنیت دیجیتال می باشد.

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *